"فداک"

الف قامتت که خم شد، نام باغت شد "فدک"

"فداک"

الف قامتت که خم شد، نام باغت شد "فدک"

نکته های مهم و کوتاه از تاریخ کربلا

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۴۹ ق.ظ
۱. خطرناک ترین دشمن اسلام در دوران معصومین، یزید لعنة الله علیه بوده که فقط درباره ی او، یک معصوم فرمود وَ عَلَی الإِسلامِ السَّلام... .
۲. حضرت ۴ ماه در‌مکه ماندند و تقریبا اواخر ذی القعده نامه را از مسلم بن عقیل دریافت کردند و این فاصله ی بین دریافت نامه با خروج حضرت از مکه و آن بیان خود حضرت که علت خروج از مکه را، کشته نشدن در مکه عنوان فرمودند، این همه نشان می دهد حضرت بنای قیام نداشته است.
۳. مسلم بن عقیل ماه مبارک از مکه خارج و شوال وارد کوفه و اوایل ذی الفعده نامه ی تاییدیه را برای امام می فرستد و اواخر ذی القعده نامه به امام می رسد و خودش روز عرفه به شهادت می رسد. اما نکته این است که ایشان تنهای تنهای هم نشده بودند که وقتی اوضاع را می بینند، برای حفظ جان بقیه ی شیعیانی که مانده بودند، ظاهرا دستور به اختفاء می دهند، چون حبیب بن مظاهر و برخی دیگر از کوفه به یاری سیدالشهدا می آیند.
۴. سیدالشهدا در طول مسیر کربلا، گله‌مند از ″مردم″ هستند، نه خواص. و این مردم بودند که باعث شدند خواص با سیدالشهدا این طور کنند، و این مردم بودند که باعث به شهادت رسیدن حضرت شدند.
۵. بعد از شهادت سیدالشهدا، باز هم مردم رو به امام سجاد علیه السلام نیاوردند و مروان ها و مصعب ها حکومت را گرفتند. و تا آخر هم رو به معصومین نیاوردند.(گناه نابخشودنی مردم)
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۴۹ ق.ظ
  • سید.م

نظرات  (۳)

سلام
فکر نمی کنم آن چه در شماره 2 گفته اید، دلیل کافی برای این ادعا باشد که امام بنای قیام نداشتند. این موارد را می توان با بنای بر قیام هم تصور کرد.

پاسخ:
سلام
فقط این دو نیست
موارد متعددی هست که ثابت میشه حضرت بنای بر قیام نداشتند
مثل طرح کناره گیری و استسلام، حضرت هم در مواجهه با حر و هم بعد از گفت و گو با عمر سعد و هم بعد از شهادت اصحاب، می فرمایند اگر رهایم کنند برمی گردم، اگر پشیمان شده اید بر می گردم.
کلا وقتی هدفی تصور می کنیم برای حرکت حضرت، باید بتونیم تمام حرکات حضرت رو باهاش هماهنگ کنیم و با بررسی مفصلی که کردیم، این امر امکان نداره در فرضی که حرکت حضرت رو قیام بدونیم... حالا یا برای امر به معروف یا برای حکومت یا شهادت و ...
ممنون از توضیح تون.
البته شاید برای تفاهم بهتر، نیاز باشه منظور از "قیام" ی که می فرمایید امام قصدش رو نداشتن بیان کنید. شاید اختلاف سر واژه باشه.
پاسخ:
خواهش می کنم
+
کلا حضرت هیچ گونه حرکتی رو شروع نکردند و حرکات حضرت انتخاب هاشون بوده در شرایطی که یزید هجوم می آورده
و حضرت با بهترین انتخاب هاشون، یزید رو شکست دادند و در نتیجه اسلام حفظ شد...
باز هم ممنون
ولی به نظرم "عکس العمل" بودن هم تعارضی با قیام نداره. کلا هر قیامی عکس العمل به شرایط و یا رفتاری هست که قیام کننده اون رو قبول نداره.
حتما بحث شهید مطهری در حماسه حسینی رو خوندید (و بنده به این عنوان نقلش نمی کنم که حتما بپذیردش؛ این تحلیل شهید مطهری هست که ممکنه درست یا نادرست باشه). تا جایی که خاطرم هست اونجا شهید مطهریچند وجه رو برای حرکت امام بیان می کنن. یکی رفتار فردی هست که ازش بیعت خواسته شده و اون نمی پذیره. وجه دیگه رفتار فردی هست که ازش دعوت شده و به عبارتی حجت برش تموم شده و دعوت رو پذیرفته. ولی جدای از این دو، از جنبه ی دیگه رفتار فردی هست که علیه شرایط نامساعد به پا خاسته؛ ولو این که دو عامل قبل هم وجود نداشت این یکی خودش کافی بود برای حرکت حضرت. اونجا شهید مطهری حتما شواهد و دلیل هایی هم برای این تحلیل بیان کردن که دوباره دیدنشون خوب هست گمونم. شاید هم شما تازگی مراجعه کرده باشید البته.
ببخشید که پر حرفی می کنم
پاسخ:
سلام
ممنونم
+
قیام یک حرکت تهاجمیه، مثلا دفاع رو اصطلاحا کسی نمیگه قیام
عکس العمل به شرایط هم می تونه قیام باشه به شرطی که آغاز کننده باشه اون حرکت و هجومی
نه اینکه اگر یزید دست از سیدالشهدا برداره، حضرت برمی گردند حجاز و حرکت تهاجمی علیه حکومت وقت نمی کنند(هرچند با تقیه یا امر به معروف، به زمینه سازی برای قیام مشغول خواهند شد)
چون یزید شروع کرد و هجوم آورد و الا سیدالشهدا یا با تقیه یا امر به معروف، به زمینه سازی مشغول می شدند، و الآن وقت قیام نبود...