"فداک"

الف قامتت که خم شد، نام باغت شد "فدک"

"فداک"

الف قامتت که خم شد، نام باغت شد "فدک"

پاسخ معصومانه

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۸ ب.ظ

ازدواج

مغایر کسب فضیلت

- اِنصَرِفِی...*



* برگرد که اگر مغایر بود، حضرت مادر ازدواج نمی کردند ...

  • موافقین ۵ مخالفین ۰
  • جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۸ ب.ظ
  • سید.م

نظرات  (۱۳)

نفهمیدم این پست رو

پاسخ:
در پاسخ به این حرف که ازدواج مغایر با کسب علم و فضیلت است امام صادق فرمودند به آن زن که باشو برگرد... یعنی به هیچ وجه مغایرت نداره...
  • فرزانه رهبر
  • توضیح خوب بود 
    پاسخ:
    متن تصحیح شد...
    درسته
    آفرین
    +
    نیمی از دینش نیست
    انتظار دارد به کمال هم برسد!
    پاسخ:
    احسنت بر شما برادر عزیز...
  • طلبه آینده
  • بله البته همونطور که در وبلاگ نوشتم بنده طلبه آینده ام
    پاسخ:
    إن شآء الله...
  • بانوی بهار
  • اگه توضیح پست ها بیشتر بود بهتر نبود؟؟؟
    البته از نظرات دوستان منظور را فهمیدیم
    پاسخ:
    ضعف قلم بنده ست...
    إن شآء الله درست میشه...
  • ترانه هستی
  • سلام
    وبلاگ زیبا و جالبی داری.
    حتما استفاده میبرم.
    پاسخ:
    سلام...
    لطف دارید.،
  • کمیل کمالی
  • خخخخخخخخخخ
    از پرداختن به موضوعات مبتلابه تشکر میکنیم مثلا همین مدادمغزی که داره تایید میکنه دردشو کشیده که داره میگه
    +
    تو حدیث علم نیومده ها
    پاسخ:
    سلام برادر
    خواهش می کنم. :))) خخخ
    +
    الفضل در حدیث ال استغراق دارد که تمام فضایل و در رأس آن ها علم را در بر می گیرد و ذکر علم از این باب بود...
  • کمیل کمالی
  • خب فضای روایت هم باید لحاظ بشه اون شخص اول بحث تبتل رو مطرح میکنه یعنی زهد رو...
    بعد امام میفرمایند تبتل تو در چیه و اون میگه در ازدواج نکردن که با برخورد امام مواجه میشه یعنی تا اینجا بحث بر سر نفی زهد غلطه به عبارت دیگه اصلا نمیشه بین جمله "قصد ادامه تحصیل دارم" و جمله ای که اون میگه :من متبتله هستم" ربط برقرار کرد
    +
    مسءله استغراق هم کاملا صحیح و هوشمندانه است و در هیچ فضیلتی از زهرای مرضیه سبقت گرفته نشده حتی علم ،با این که ازدواج کرده بود. اما سوال اینجاست ازدواج با کسب علم منافات نداره اما از کجا برداشت میشه که عدم ازدواج با کسب علم و کمال منافات داره... به عبارت دیگه رابطه کمال و ازدواج عموم و خصوص من وجهه(روی سخنم با کامنت دوم مدادمغزیه)
    +
    روایت بسیار جالبیه:))))
    پاسخ:
    اگر "لم" امام و پاسخ زن به حضرت که "التمس بذلک الفضل" نبود، حرف شما صحیح بود... اما از اونجا که حضرت در این حدیث مجرد "تبتل" را نفی نکردند که تبتل به دلیل فوق را رد کردند روشن می شود که بین "قصد ادامه تحصیل دارم" با إنی متبتلة ارتباط روشنی وجود داره. یعنی بخاطر کسب علم(به عنوان رأس فضایل) ازدواج نکردن در حدیث شریف مردود است. 
    +
    بله منافات ندارد مجرد بودن با رسیدن به فضایل، اما اولا اگر ازدواج نکردن دلیلش رسیدن به فضایل باشه، مردوده و ثانیا در مقایسه ی دو انسان کامل و فاضل در یک اندازه، آن که متأهل است بنابر احادیث و دلایل بسیار، خیار امت است و آن مجرد از اشرار امت. 
    +
    بعضی احادیث که مقتضای حال باشه فوق العاده اثر داره...
  • کمیل کمالی
  • عاخه زن زمان امام صادق چه میدونه علم چیه
    یه چیزی بگید جور در بیاد
    مث این میمونه که بگیم می خواسته با ازدواج نکردن بره کلاس یوگا:))) ....فضای روایت و قراین حالیه که میگم ینی این

    بگذریم که تبتل نص در زهده و با توجه به حرف شما باید اضراب در کلام رخ داده باشه که با اصاله ظهور همخوانی نداره و باید برای این مدعی دلیل اقامه بشه
    +
    بله ال کلام امام صادق استغراقه
    پاسخ:
    پس فضای حدیثی که شما ترسیم کردید با ال استغراق التمس بذلک الفضل که زن به حضرت گفت، منافات دارند... چون معنای الفضل یعنی هر فضیلتی، حالا ما سر موردش که بحث نداریم، برای اون زن می تونه آموزش خیاطی هم باشه، برای امروز ما و زنانِ ما می تونه علم باشه... مهم اینه که حضرت کلاً ازدواج نکردن به خاطر کسب فضائل را مردود دونستند، حالا اون فضیلت هر چه که می خواد باشه...
    ضمن اینکه حرف بنده مستلزم اضراب هم نیست... یک بار دیگر با توضیح بنده حدیث رو مطالعه کنید ببینید ایرادش کجاست؟
    (امیدوارم دوستان اگه بحث رو دنبال می کنند، اگر احیانا متوجه نشدند از دست ما شاکی نشوند...)
  • کمیل کمالی
  • فضای حدیث رو من ترسیم نکردم خودش هست:)))
    حالا به یه خالی الذهن (که نخواد مصداق روز ازش بیرون بکشه) نشون بدید تصدیق میکنه
    +
    آیا نباید تجزیه ترکیب را با قراین حالیه مطابقت داد؟بله منافات دارند اما در منافات باید ترکیب رو مقدم کرد یا قرینه حالیه رو... با صرف وجود احتمال ال استغراق که نباید حکم کنیم چه بسا عهد باشه
    +
    بعد خودتون یک اعترافی کردید که فضیلت برای اون زن یه چیز خاص (که من بهش میگم زهد)بوده.... پس علم در روایت نیومده
    +
    بله ال در کلام امام صادق استغراقه 
    انه لیس احد یسبقها الی الفضل
    پاسخ:
    خب فضای حدیث رو لو سلمنا پاسخ دادم، یعنی فضایی که شما ترسیم کردید درش خدشه هست...
    کما اینکه دقایقی پیش ۱خالی الذهن برداشت بنده رو تصدیق کرد، یعنی برداشتش همان بود کهفبنده عرض می کردم...
    +
    لذا تنافی تجزیه ترکیب با فضای حدیث تخصصا از بحث ما خارج است...
    +
    بله، علم در حدیث نیامده اما با استغراق ال الفضل، علم هم مطرح است به اعتراف خود شما در نظرات سابقتون...
    +
    برنامه ی جامع دین در اهل البیت پیاده شده که هیچ کدام ازدواج نکردن بخاطر کسب علم را به طور خاص انجام ندادند و به هیچ کس هم توصیه نکردند...
    عزیز حدیث کاملشو با سندش داری بفرستی؟؟
    لازمش داریم!!
    +
    شهید ثانی توی منیه المرید  میگه ازدواج مستحبه ولی کسب علم واجب،‌ پس اگر ازدواج مانع کسب علم بشه این ازدواجه که باید ترک بشه نه کسب علم! متناقض با این حدیث نیست ها ولی...
    پاسخ:
    سند حدیث اگر اشتباه نکنم کتاب الکافی است. ر.ک : تحکیم خانواده، آیت الله محمدی ری شهری
    +
    بله، منافات نداره، ضمن اینکه حدیث اصل تنافی رو داره رد می کنه...
    +
    کسی که نتونه مدیریت جمع بن ازدواج و کسب علم کنه، مورد خاصه، نه اینکه اصل تنافی باشه...
    +
    درضمن همیشه ازدواج مستحب نیست...
    +
    ما درباره مجرد بیکار، تعبیر سقط من عینی داریم، اما راجع به جاهل عابد داریم چنین تعبیری؟
    +
    آخر اینکه شما باید نظر مرجعتون رو راجع به وجوب تحصیل علوم دینی بدونید...
    آقا من توی نت گشتم ولی حدیث رو پیدا نکردم... کتاب آقای ری شهری کامل هست ولی حدیث رو پیدا نکردم، اگر متن حدیث خاطرتون هست، بفرمایید که بتونم پیدا کنم. ممنون
    +
    ما که خودمون دنبال ازدواجیم... دور و بری ها با این حرفا جلومون رو میگیرن!!
    من طرف شمام!
    پاسخ:
    این تعبیر رو جستجو کنید، التمس بذلک الفضل، یا إنی متبتلة، یا همین کلمه إنصرفی رو...
    +
    البته شما با تحقیق به نظر صحیح برسید، ولی خب نظر ما اینه...
    خیلی ممنون پیدا کردم
    البته توی حدیث علم نبود...
    +
    دعا بفرمایید موانع رفع بشه‌، ما هم متاهل بشیم!
    پاسخ:
    الفضل در حدیث به نظر می رسه ال استغراق افراد داره که مراد هر فضیلتی است... از این باب علم هم به عنوان رأس فضایل مطرح شد...
    +
    چشم، إن شآء الله زوجه موافقه مقدر بشه براتون...